News

KÆMPE tak til den franske musikskribent Fred Delforge, som skriver for det franske musik-magasin Zicacac. Han har lavet en helt fantastisk anmeldelse af Blues Heaven Festivalen i Arena Nord sidste weekend.

Efter at have læst Freds anmeldelse står én ting lysende klart: Blues Heaven er noget helt særligt!!!

Så mon ikke vi skal fejre det sammen, når festivalen fylder 20 år den 2. og 3. oktober i Frederikshavn?

En stor og varm tak til Fred – vi glæder os allerede til næste gang, han folder pennen ud og sætter ord på Blues Heaven-musikken, sådan som kun han kan.

Læs artiklen her…

Praktisk info om Blues Heaven 2026:

• Billetter frigives: 23. oktober 2025

• Dato og sted: 2.–3. oktober, Arena Nord, Frederikshavn

• Weekend fantasi-pris billetter til 995,- Dkr indtil Nytår

• Gruppetilbud: Køb 10 billetter, få 10% rabat

— Den bedste koncert har du altid sammen med andre.   -Snup gruppetilbuddet og oplev årets største fælles Blues & Soul-oplevelse med vennerne…

__________________

Dansk oversættelse af den franske anmeldelse

BLUES HEAVEN FESTIVAL
ARENA NORD – FREDERIKSHAVN (DANMARK)
3. & 4. oktober 2025

http://www.bluesheaven.dk/ 

Frederikshavn, Danmark. 3. oktober. For første gang flytter Blues Heaven Festival fra november til starten af ​​oktober. Et kalenderskift, der ikke har dæmpet vores ønske om at være der. Rejsen er lang, afbrudt af en mellemlanding i Amsterdam, hvor loungen stadig dufter af blues og kufferter undervejs. Men det er i himlen over Aalborg, at det virkelige rod begynder. I de sidste par dage har droner forstyrret luftrummet og tvunget myndighederne til at jonglere med sikkerhed og improvisation. Trods alt lander vi til tiden. Lejebil, en times kørsel, check-in på hotel…

Klokken 15 åbner North Arena dørene. Hurtig opsætning i presserummet, hilsner til medfotografer, og allerede ringer de første toner. Som hvert år er Paul Benjamin der. En nøglefigur på festivalen, denne bluesentusiast fra Maine, USA, tidligere præsident for Blues Foundation i Memphis, introducerer hver koncert med varme og præcision og giver hver kunstner den opmærksomhed, de fortjener.

Fredag ​​den 3. oktober:

Vi får en fantastisk start i Blues Hall, hvor publikum bliver mødt af stamgæsten Thorbjørn Risager & The Black Tornado. Danskeren er hjemmevant på Blues Heaven. Hans dybe, kraftfulde stemme, hans soulfulde, groove-prægede bluesrock og hans tætte band rammer altid plet. Deres seneste album, “House of Sticks”, der blev udgivet tidligere på året, er et sonisk kalejdoskop, hvor musikerne dristigt fusionerer blues, rock, soul og funk. Hvert nummer udforsker en unik atmosfære mellem orkestrerede ballader, messinggrooves og filmiske riffs, og de holder sig ikke tilbage fra at demonstrere den. Danskernes optræden i eftermiddag vil fremkalde en dygtig blanding af Ray Charles, Van Morrison og Billy Gibbons.

Derefter går turen til Arena-scenen, hvor stemningen stiger med Krissy Matthews & The Vikings. Ung, fyrig og djævelsk talentfuld, Krissy Matthews fusionerer blues, rock og et strejf af psykedelia. Omgivet af nordiske musikere leverer han skarpe riffs og glødende soloer. Hans seneste album, udgivet i 2024 på Ruf Records, er en perle, man ikke må gå glip af, og til sin første koncert på dansk jord vil briten ikke undgå at gøre indtryk, da han giver alt, hvad han har, selvom publikum er meget spredt. Et must-see for et fuldt hus for virkelig at indfange den energi, Krissy Matthews kan udstråle!

Tilbage til Blues Hall, til et topmøde mellem Chicago og Europa med John Primer & Giles Robson. John Primer, tidligere guitarist i Muddy Waters, legemliggør Chicago-blues i sin reneste form. Ved sin side bringer Giles Robson, en britisk harmonikaspiller med imponerende pust, et raffineret europæisk præg. Sammen genoptager de klassikerne med respekt og intensitet, og deres medvirken på scenen overskrider grænser og blander elektrisk iver med akustisk elegance. Denne koncert er en hyldest til den levende blues, mellem brølende guitarer og svævende harmonika, i Blues Halls varme omgivelser, der ikke går glip af en bid.

Sceneskifte og nu stedskifte til canadisk elegance med Colin James. Den subtile guitarist og fremtrædende sanger Colin James navigerer mellem blues, soul og rock med sjælden lethed. Hans seneste album, “Chasing The Sun”, er en ode til den indre rejse, og på scenen spiller han sangene med naturlig klasse og upåklagelig teknik. Ved sin side genkender vi hans ven Steve Marriner på bas og harmonika, hvilket uundgåeligt bringer gode minder tilbage fra de tider, vi tilbragte sammen, hvad enten det var denne aften i Quebec eller i Frankrig. I Arenaens omgivelser udfolder Colin James en dæmpet energi mellem mejslede soloer og delikat groove. Publikum tages med på en følelsesladet roadtrip, båret af en varm stemme og diskret virtuositet.

Vi vender tilbage til Blues Hall for en dosis soul og spiritualitet med Earl Thomas. Karismatisk som altid blander Earl Thomas gospel, blues og funk til en levende cocktail. Hans kraftfulde stemme og showmanship gør hver koncert til en fest. Han vender tilbage med fornyet energi og usvækket generøsitet. I intimiteten på dette menneskelige spillested forvandler Earl Thomas scenen til et levende tempel, mellem gospel-glød og glødende groove. Hver sang bliver et ritual, båret af en himmelsk stemme og en magnetisk tilstedeværelse.

I Arenaen er det tid til legender med Canned Heat. Veteranerne inden for californisk boogie har ikke mistet noget af deres hellige ild. “On the Road Again” giver genlyd som en tidløs hymne, og deres hypnotiske groove får generationer til at danse. Et øjeblik af fællesskab mellem historie og nutid. På scenen spiller bandet sine klassikere med uformindsket iver, mellem glødende soloer og fængslende rytmer. Arenaen bliver for et øjeblik et sted for minder, hvor hver tone genopliver den frie ånd i californisk bluesrock. Du drømte om det, Blues Heaven gjorde det til virkelighed!

En sidste afstikker til Blues Hall for at afslutte denne første aften med Sari Schorr. New Yorkeren pålægger sin vulkanske stemme og moderne blues. Hun udforsker de mørke områder med intensitet, og hendes album “Never Say Never” forbliver en reference, selvom dens efterfølger, “Joyful Sky”, absolut ikke er doven. På scenen er hun en tornado af følelser, mellem råstyrke og påtaget sårbarhed. I den dæmpede atmosfære på festivalens mest intime spillested elektrificerer Sari Schorr publikum med en magnetisk tilstedeværelse og afvæbnende oprigtighed. Hver sang bliver en glødende bekendelse, båret af en stemme, der kradser, kærtegner og foruroliger.

Det er tid til at tage tilbage til hotellet, med ørerne fulde af toner, benene lidt tunge, men hjertet let. Søvnen er velfortjent.

Lørdag den 4. oktober:

Efter en nat med storme og silende regn skulle Blues Hall-scenen have været åben igen klokken 15.00, men efter Lil’ Jimmy Reeds afbrydelse af helbredsmæssige årsager er starten på denne anden dag blevet udskudt med en time. Så vi tager til Arenaen, hvor groovet sætter ind med The Blue Benders. Anført af Samson Mirro, en karismatisk sanger, sender Blue Benders en blues ud, der på én gang er muskuløs, sexet og dansabel. Deres første EP, “Strike One”, er et koncentrat af energi, båret af en solid rytmesektion og velplacerede guitarer. På scenen gør bandet ikke tingene halvhjertet; det er ungt, det er friskt, det rocker, det hopper, det oser af groove. De to guitarister fører dansen an med en magnetisk tilstedeværelse, og hver solo udløser jubelråb fra publikum. Efter at have fået en andenplads i European Blues Challenge i 2024 bekræftede svenskerne i aften, at de har en meget lys fremtid foran sig!

Vi tager nu til Blues Hall for at slutte os til Sweet Marta & Johnny Bigstone. Den catalanske duo, nu en kvartet med danske musikere, er lidt sent ude, men vender naturligvis tilbage til de nordiske scener, de har frekventeret i årevis, og optræder næsten som om de var hjemme, men uden tapas og Ramblas fra Barcelona. Deres blues, med et strejf af West Coast swing, jump blues og Chicago blues, er beriget med nye teksturer, båret af en smidig rytme og smagfulde instrumentale dialoger. Marta på harmonika og Johnny på guitar danner kernen i et solidt og vedvarende univers, mellem tradition og friskhed, og hvis vi tror på vores oplysninger, bliver et nyt album efter “In The Market”, udgivet i 2020, snart annonceret…

Vi krydser salen og finder en blueslegende, da en familiearv vækkes til live på Arena Stage med Mud Morganfield. Mud, søn af Muddy Waters, foreviger arven med elegance. Hans kraftfulde stemme og sans for swing får rummet til at vibrere. “Deep Mud”, hans helt nye album, er en levende hyldest til hans far og traditionen inden for Chicago-blues. På scenen fremstår Mud imponerende, mellem gammeldags elegance og rå karisma. Hver sang er en levende hyldest til Chicago-blues, med coverversioner af hans far, selvfølgelig, men også med hans egne kompositioner, og publikum gengælder tjenesten, stående og besejret. Stamgæsterne vil utvivlsomt have genkendt Kid Andersen på bas, som vi vil se igen lidt senere på aftenen.

Vi vender tilbage til Blues Hall for en dosis sjov og virtuositet med Boogie Boys & Retro Funk Horns. Polakkerne får rummet til at danse med deres vilde boogie, funky messingblæsere og showmanship. Det er festligt, det er teknisk, og det groover på alle niveauer. En sand hyldest til moderne blues. På scenen er det en tornado af energi og godt humør, musikerne udveksler soloer som bevidste blink. Publikum, der står fra første takt, lader sig rive med af en hvirvelvind af swing, boogie og jublende funk. Festen manglede lige et par mennesker mere!

Ovre på Arenaen er det nu tid til de skøre californiere Rick Estrin & The Nightcats. Rick Estrin, mester inden for harmonika og sarkasme, akkompagneret af den geniale Kid Andersen på guitar, leverer et eksplosivt sæt. Deres album “The Hits Keep Coming” er en bombe, og i koncert er det et fyrværkeri af talent og humor. På scenen leger Rick lige så meget med sin harmonika som med publikum og multiplicerer blink og punchlines. Kid Andersen, på sin side, sætter akrobatiske soloer sammen med foruroligende lethed; det er et fantastisk show, både sjovt og virtuost. Og for at fuldende dette eksplosive billede springer D’Mar bogstaveligt talt bag sine trommer og jonglerer mellem groove og akrobatik med smittende energi, mens Lorenzo Farrell på keyboard væver funky lag og mejslede soloer, der tilføjer et strejf af klasse til dette allerede elektriske show.

Den sidste optræden i Blues Hall afsluttes med stil med The Cinelli Brothers. De italienske brødre og deres to engelske og franske sidekicks leverer vintage blues med et strejf af soul og rock. Deres album “Almost Exactly” er en perle, og deres sceneenergi er smittende. De repræsenterer en ny generation, der respekterer sine rødder, samtidig med at de genopfinder dem. På scenen er der en bølge af intensitet; Cinelli Brothers spiller, som om de var født på 12-takteren. Deres udvekslinger er elektriske, deres vokalharmonier upåklagelige, og hver sang udløser stående ovationer. Blues Hall vil vibrere i aften indtil sidste tone.

Vi tager ikke afsted uden at sige en kæmpe tak til Peter Astrup og Gitte Adsersen, men også til hele Blues Heaven Festival-holdet, til vores fotografvenner, til vores frivillige og til Paul Benjamin for hans loyalitet og entusiasme. To dage med musik, møder og følelser, båret af bluesens åndedrag og menneskelig varme. I morgen vender vi tilbage tidligt om morgenen i bil til Aalborg, derefter til Amsterdam og endelig til Paris med fly, i håb om at himlen vil være mere behagelig end på vej derhen. Vores hjerter vil fortsætte med at banke i lang tid fremover. Vi ses i 2026!

Fred Delforge – oktober 2025